IKONER

Få speciallavet ikoner til formidling af dit indhold på en mere simpel og umiddelbar måde. Ikoner er med til at hjælpe din målgruppe med at aflæse budskaber hurtigere og skabe genkendelighed. Tanken er ikke, at ikoner skal være en helt korrekte og præcise afbildninger af indholdet, men skal associere målgruppen hurtigere, med det du formidler i tekst. Du kan enten bruge det i forskellige former for præsentationsmateriale eller på din hjemmeside, som erstatning for knapper eller bannere.


UDTRYK


Ikoner kan eksempelvis bruges til at skabe overblik, til at eksemplificere eller til at lette forklaringen. Ikoner skal ofte suppleres med tekst, men kan ofte bidrage til at forklaringen bliver mere enkel og at målgruppen hurtigere afkoder meningen.

Detaljegraden

I valget af udtryk, skal der blandt andet tages stilling til detaljegraden. Jo færre detaljer, jo mere tydeligt står ikonerne ofte frem og det kan have et meget rent udtryk. Jo flere detaljer der kommer på, jo mere “rodet” kan udtrykket blive. Det er derfor ofte en god idé at overveje 1) hvilken størrelse du skal bruge dine ikoner – jo mindre jo færre detaljer vil jeg anbefale, og 2) hvad du skal bruge dem til – fx. for overblik, til at lette formidlingen.

Ensformighed

Det er vigtigt at valg af ikoner holdes konsekvens, så der vælges ét udtryk, og at dette går igen. Derfor er det en god idé at tænke valg af ikoner sammen med den visuelle identitet.

Hvis man vælger at blande for mange udtryk, så bliver det visuelle udtryk hurtigt rodet og effekten med brug af ikoner for at lette forståelsen kan blive dårligere.

GRAFISK IKONER – SIMPELT

GRAFISK UDTRYK – DETALJERET

HÅNDTEGNEDE IKONER – SKETCHY

HÅNDTEGNEDE IKONER – SIMPELT MED FARVE


FÅ SPECIALLAVEDE IKONER


Jeg laver både speciallavede ikoner, som passer til din visuelle identitet, dine budskaber eller udtrykket på din hjemmeside. Tag kontakt til mig og beskriv dine ønsker. Hvis du allerede ved, hvilket udtryk du går efter, så beskriv det meget gerne eller vedlæg et link til et udtryk du godt kan lide.


EKSEMPLER